Funkcje i zadania

PLAN DZIAŁALNOŚCI

WARSZTATU TERAPII ZAJĘCIOWEJ

W STRZEGOMIU

1. ZAŁOŻENIA OGÓLNE

Warsztat Terapii Zajęciowej w Strzegomiu przeznaczony jest dla osób do których orzeczono niepełnosprawność, a które kwalifikują się do uczestnictwa w terapii zajęciowej.

2. CEL DZIAŁANIA

Warsztat realizuje zadania w zakresie rehabilitacji społecznej i zawodowej zmierzające do ogólnego rozwoju i poprawy sprawności każdego uczestnika, niezbędnych do możliwie niezależnego, samodzielnego i aktywnego życia. W Warsztacie prowadzona jest również rehabilitacja wspomagająca pracę terapeutyczną i edukacyjną. W pracy terapeutycznej szczególny nacisk kładziony jest na przystosowanie społeczno-zawodowe uczestników i osiągnięcie poprzez pracę jak najwyższego poziomu ich dojrzałości społecznej i samodzielności.

3. ORGANIZACJA PRACY dydaktyczno-terapeutycznej

Warsztat zatrudnia terapeutów-instruktorów zajęciowych w wymiarze 5 pełnych etatów dydaktycznych. Każdy z terapeutów odpowiedzialny jest za jedną pracownię-jej program działania i pracy. Każdy z nich ma pod swoją opieką 5 uczestników i bezpośrednio odpowiada za ich indywidualny program terapeutyczno-rehabilitacyjny, za ich plan pracy oraz nauki. Program pracy uczestników oraz ich przynależność do grup zadaniowych zależy od stopnia ich indywidualnych kompetencji i możliwości zarówno w sferze edukacyjnej jak i komunikacyjnej (jest to również bezpośrednio związane z rodzajem i stopniem niepełnosprawności) Zajęcia w Warsztacie odbywają się w 5 pracowniach: informatycznej, ogrodniczo-florystycznej, artystycznej, krawiecko-tkacko-hafciarskiej, technicznej.

4. ZAJĘCIA W WARSZTACIE obejmują:

1. Ogólne usprawnianie podstawowych funkcji życiowych i społecznych oraz uzyskanie niezależności w jak najlepszym radzeniu sobie w samodzielnym życiu.

2. Kształtowanie umiejętności prawidłowego zachowania się w kontaktach międzyludzkich, skutecznego komunikowania się w miejscach użyteczności publicznej, bezpiecznego i celowego poruszania się po mieście oraz korzystania ze środków komunikacji miejskiej.

3. Kształtowanie prawidłowych zachowań i reakcji w różnych sytuacjach życiowych ( w drodze do pracy, w trakcie rekreacji, codziennych czynności ).

4. Utrwalanie i poszerzanie wiedzy szkolnej

5. Rozwój zainteresowań i uzdolnień, rozszerzenie wiedzy i doświadczeń życiowych, wzbogacanie aktywnych form spędzania wolnego czasu.

6. Zapewnienie możliwości współuczestnictwa w podejmowaniu przez uczestników warsztatu decyzji w sprawie jakości ich życia i potrzebnej im pomocy.

7. Trening umiejętności i zachowań społecznych:

• trening podstawowych umiejętności komunikacji społecznej,

• trening w zakresie wyglądu zewnętrznego i higieny osobistej,

• trening w zakresie umiejętności kulinarnych i zdrowego żywienia,

• trening w zakresie edukacji seksualnej, 

• trening zachowań rynkowych i ekonomicznych

• trening rozwiązywania problemów w trudnych sytuacjach międzyludzkich,

• trening przygotowania do podjęcia pracy

5. OCZEKIWANE EFEKTY

• Podniesienie poziomu samodzielności w życiu codziennym, zwiększenie wiary we własną wartość i przydatność społeczną,

• Ukształtowanie właściwych form zachowań społecznych, podniesienie kompetencji społecznych i pobudzenie aktywności społecznej, podnoszenie możliwości uczestników Warsztatu we współuczestniczeniu w życiu społeczności lokalnej

• Podtrzymywanie umiejętności szkolnych.

• Poprawa kondycji fizycznej, zwiększenie sprawności ruchowej,

• Obniżenie napięć psychoruchowych i nauczenie odreagowywania tych napięć

• Nauczenie wyzwalania własnej ekspresji twórczej poprzez wykonywanie prac o walorach użytkowych i artystycznych.

• Zwiększenie samodyscypliny, punktualności, odpowiedzialności za powierzone zadanie i mienie, tempa pracy, dokładności i wytrwałości oraz terminowego jej kończenia

• Nabycie i utrwalenie wiadomości wykorzystywanych w życiu codziennym i przyszłej pracy zawodowej oraz doskonalenie umiejętności praktycznych

• Nauczenie aktywnego spędzania czasu wolnego

• Poznanie i zrozumienie roli zadań społecznych i zawodowych – wypełnianie ról zawodowych, podejmowanie przez uczestników Warsztatu próby pracy zarobkowej poprzedzonej treningiem ( praktyką ) w danym miejscu pracy.

6. FORMY REALIZACJI ZADAŃ:

W Warsztacie oprócz zajęć bezpośrednio przystosowujących do pracy są organizowane zajęcia wyrabiające:

• samodzielność

• zaradność

• przystosowanie do życia codziennego

• przystosowanie do pracy, Działania Warsztatu mają służyć przygotowaniu uczestników do aktywnego włączenia się w Zycie społeczne oraz podjęcia pracy zawodowej odpowiadającej ich możliwościom intelektualnych oraz predyspozycjom. Zajęcia warsztatowe przystosowujące do pracy odbywają się w pracowniach:

    1. INFORMATYCZNEJ

Zdobycie wszelkich umiejętności związanych z komputerem (edycja tekstu, tworzenie grafiki komputerowej, posługiwanie się Internetem, rozmowy za pomocą programu komunikacyjnego, np. Skype, drukowanie i przetwarzanie dokumentów, skanowanie zdjęć, itp. ). Wartości terapeutyczne: Edukacja w tej dziedzinie daje nieskończone możliwości rozwoju. Wzbogaca doświadczenie, kształtuje umiejętność planowania i dozowania zakresu pracy, uczy samodzielności w związku z czym wzrasta w uczestniku Warsztatu poczucie własnej wartości.

    2. OGRODNICZO-FLORYSTYCZNEJ

Podczas zajęć w pracowni Ogrodniczo – Florystycznej nabywamy umiejętności związane z uprawą ziemi, sadzeniem, pielęgnacją kwiatów, krzewów ozdobnych i owocowych. Nauka uprawy i pielęgnacji roślin odbywa się przy użyciu podstawowych narzędzi ogrodniczych. W pracowni natomiast przenosimy się w świat flory poprzez dotyk i wzrok. Florystyka przynosi satysfakcję i pozwala popuszczać wodze fantazji. Wykonujemy różnego rodzaju kompozycje stroiki na różne okazje i święta. Wykorzystujemy do tego kwiaty żywe i sztuczne, a także wszystko, co daje nam natura: wierzbę, szyszki, mech, korę, orzechy, pestki suszonych nasion, suszone owoce, siano, słomę i wiele innych materiałów, których nazw nie sposób wymienić. Wykonując prace w tej pracowni, nabywamy umiejętności praktyczne wykorzystania florystyki przydatnej w życiu. Rozwijamy koordynację wzrokowo- ruchową i wyobraźnię przestrzenną. Dzięki różnorodności technik, każdy z nas może odkryć swój własny, niepowtarzalny potencjał oraz wyrazić swoją ekspresję twórczą. Wspólnie pracując uczymy się efektywnej współpracy w grupie

    3. ARTYSTYCZNEJ

Nauka umiejętności artystycznych (malowanie, wykonywanie ozdób na odzieży, tworzenie biżuterii, wytwory z gliny itp.). Zdobywanie umiejętności odpowiedniego doboru materiałów (dla danej czynności) i odpowiedniego ich wykorzystania. Dbanie o porządek w miejscu pracy a także uwrażliwienie na zasady bezpieczeństwa. Wartości terapeutyczne: Podtrzymywanie umiejętności posługiwania się różnymi narzędziami i materiałami w celu takiego ich wykorzystania, aby stanowiły bodziec do wyrażania twórczej ekspresji. Uczenie nowych technik i wskazywanie na możliwość ich łączenia. Zwrócenie uwagi na estetykę, na konieczność dbania o środowisko. Uczenie koncentracji, odreagowania złych napięć, usprawnianie umiejętności manualnych.

     4. KRAWIECKO-TKACKO-HAFCIARSKIEJ

Podczas zajęć w pracowni uczestnicy rozwijają sprawności manualne oraz kształtują koordynację wzrokowo-ruchową. Cele te są realizowane poprzez naukę haftu, szydełkowanie, robótki na drutach. Wytwory, którymi już możemy się poszczycić, to obrazy wyszywane haftem półkrzyżykowym, krzyżykowym, serwetki wyszywane ściegiem sznureczkowym oraz innymi. Wyszywamy również elementy, które służą do wykonania kartek okolicznościowych. Tworzone na pracowni aplikacje służą do ozdabiania wyrobów krawieckich. Elementami terapii są również realizowane na pracowni treningi: ekonomiczny, czystości, profilaktyki prozdrowotnej i społeczny.

      5. TECHNICZNEJ Do głównych zadań pracowni technicznej należy:

• prowadzenie drobnych prac remontowo-budowlanych (malowanie szlifowanie, piłowanie, uszczelnianie, itp.),

• przygotowywanie uczestników do podjęcia pracy jako pomocników w firmach remontowych, meblowych, stolarniach, itp.,

• rozwijanie indywidualnych zainteresowań do majsterkowania,

• doskonalenie umiejętności z zakresu obróbki materiałów takich jak drewno i metal,

• nauka korzystania z elektronarzędzi (wiertarka ręczna, stołowa, szlifierka taśmowa, oscylacyjna, wkrętarka, itp.),

• dbanie o teren na zewnątrz budynków (grabienie, podlewanie, koszenie trawy, odśnieżanie, itp.),

• przygotowywanie uczestników do podjęcia pracy w Zakładzie Usług Komunalnych .

7. ZAJĘCIA UZUPEŁNIAJĄCE

• Zajęcia rehabilitacyjne z dziedziny:

• Integracji sensorycznej

• Kinezyterapii

• Muzykoterapii

• Wsparcia psychologicznego Zajęcia dodatkowe:

• spotkania tematyczne oraz inne działania uwzględniające zainteresowania i potrzeby uczestników

• Zajęcia sportowe

• Wycieczki, warsztaty i plenery artystyczne

• Spotkania z innymi Warsztatami Terapii Zajęciowej i innymi placówkami

• Organizowanie i udział w imprezach integracyjnych i okolicznościowych

• Wyjścia i wyjazdy do muzeów, kin i teatrów, na koncerty, do lodziarni, kawiarni, pizzerii, klubów itp…

• Organizowanie i udział wystaw artystycznych, kiermaszy i innych działań uwzględniających zainteresowania i potrzeby uczestników

8. FORMY PROWADZONEJ TERAPII

• Indywidualna

• Zbiorowa

• Grupowa

• Kinezyterpia

• Muzykoterapia

• Wsparcie psychologiczne

• Psychoedukacja

• Socjoterapia

• Integracja sensoryczna

• Aromatoterapia

• Terapia manualna

• Terapia przez kontakt z przyrodą

• Konkursy

9. METODY PRACY

• Słowne

• Praktyczne

• Oglądowe

• Waloryzacyjne

• Objasniająco-poglądowe

• Programowane

• Weryfikujące

• Rekonstruujące

• Stymulacja przeniesienia nabytych umiejętności

• Inne w miarę potrzeb

10. FORMY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMU LUB OPIEKUNAMI

• Indywidualne konsultacje

• Poradnictwo

• Kontakty telefoniczne, korespondencyjne

• Udział w spotkaniach Rady Programowej

• Współorganizowanie i uczestnictwo w spotkaniach integracyjnych

• Szkolenia

11. Kadra WTZ –rozwój zawodowy pracowników

• Studia podyplomowe

• Szkolenia i kursy

• Konferencje i seminaria

• Samokształcenie

• Wymiana doświadczeń i korzystanie z dobrej praktyki

Wytworzył:
Udostępnił:
Kubacka Sabina
(2015-11-05 13:17:10)
Ostatnio zmodyfikował:
Kubacka Sabina
(2015-11-05 13:17:33)
       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki