SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI WARSZTATU TERAPII ZAJĘCIOWEJ ZA ROK 2018
Nazwa i adres placówki: Warsztat Terapii Zajęciowej
58-150 Strzegom
Aleja Wojska Polskiego 16
Imię i nazwisko kierownika WTZ: Sabina Kubacka
Jednostka organizacyjna, która utworzyła WTZ: Gmina Strzegom
Data utworzenia Warsztatu: UCHWAŁA NR 66/13 RADY MIEJSKIEJ W STRZEGOMIU z dnia 30.08.2013 r.
Data podjęcia działalności przez Warsztat: 20.12.2013 roku
Liczba uczestników: 25
Podstawa prawna Warsztatu Terapii Zajęciowej w Strzegomiu:
Liczba pomieszczeń zajmowanych przez WTZ: 9 pomieszczeń oraz 3 toalety, wiatrołap i korytarze
Powierzchnia pomieszczeń zajmowanych przez WTZ: 252,00 m2
Dni tygodnia i godziny pracy placówki: poniedziałek – piątek od 8.00 do 16.00 przez cały rok.
Liczba etatów: 8
RAZEM: 8 etatów
Od miesiąca VIII - X 8 etatów (od lipca 1 osoba na urlopie wychowawczym)
Od miesiąca IX - XII 9 etatów (jedna osoba na pełnym etacie na zastępstwo)
Specjalista ds. BHP umowa zlecenie.
Liczba dowożonych uczestników do WTZ do 31 maja wynosiła: 8 osób. Ilość dziennie przejechanych km wynosił do końca maja średnio 70 km:
Od miesiąca wrzesień w związku ze zwiększoną liczbą osób dowożonych do warsztatu, zorganizowano dwa kursy dowozu do WTZ i odwozu do domu.
I dowóz:
II dowóz:
Osoby są dowożone z terenu miasta Strzegom
• jedna osoba mająca zaburzenia w orientacji w przestrzeni, zaburzenia pamięci krótkotrwałej;
• jedna osoba z cechami autyzmu;
• jedna osoba po udarze, poruszająca się o kuli;
• jedna osoba zespół Downa, posiadający małą wydolność oddechową;
Do sierpnia trzech uczestników dojeżdżało samodzielnie, zaś od września jeden uczestnik dojeżdża samodzielnie za zakupione bilet miesięczny. Pozostali uczestnicy dochodzą do placówki samodzielnie, bądź są przyprowadzani, przywożeni przez rodzica/opiekuna.
? Źródła Finansowania Warsztatu Terapii Zajęciowej w 2018 roku
Kwota środków uzyskanych na działalność WTZ w 2018 roku: 485 536, 20 zł.
Źródła finansowania:
Kwota środków finansowych wydatkowanych na działalność WTZ w 2018 roku wyniosła 485 563,20 zł, w tym:
Środki pochodzące z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz środki własne Starostwa Powiatowego w Świdnicy, przekazywane były na konto Gminy Strzegom, a następnie przez Gminę na wyodrębnione konto Warsztatów Terapii Zajęciowej w Strzegomiu.
Zarówno Środki Starostwa Powiatowego, jak i środki PFRON w roku sprawozdawczym wysyłane zostały w transzach kwartalnych. Po zakończeniu każdego kwartału, WTZ składały informację z wydatkowanych środków do PCPR i Urzędu Miasta i Gminy Strzegom. Dodatkowo, co miesiąc, do Urzędu Miasta i Gminy Strzegom, składane były finansowe sprawozdania miesięczne na drukach RB 28S, RB 27 S i oraz kwartalne RBN i RBZ.
Dochody osiągnięte ze sprzedaży prac i produktów wykonanych przez uczestników WTZ w ramach realizowanego programu terapii.
W roku sprawozdawczym Warsztat Terapii Zajęciowej w Strzegomiu, uzyskał dochód ze sprzedaży prac wykonanych przez uczestników, w wysokości 1 100,00 zł. Środki finansowe pozyskane ze sprzedaży prac uczestników były przekazywane do kasy WTZ wraz z protokołami ze sprzedaży. Pieniądze przelewane zostały bezpośrednio na konto warsztatu, na konto dochodowe Gminy i w całości przekazywane były na konto WTZ Strzegom.
Uchwały Rady Miejskiej:
Warsztaty Terapii Zajęciowej w Strzegomiu, w porozumieniu z uczestnikami, przeznaczył wypracowany dochód na pokrycie wydatków związanych z integracją
i rehabilitacją społeczną uczestników: V urodziny WTZ – uroczysty obiad w restauracji „Szafir”.
W okresie sprawozdawczym, czyli od 01.01.2018 r. do 31.12.2018 r. na zajęcia w Warsztatach Terapii Zajęciowej uczęszczało łącznie 25 osób z niepełnosprawnością intelektualną z orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności znacznym i umiarkowanym. Warsztat otwarty jest codziennie, od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 16.00 przez cały rok. Zajęcia odbywają się codziennie w godzinach od 8:30 do 14:30. Uczestnicy przebywają w placówce od godziny 8:00 do godziny 15:00, od poniedziałku do piątku.
Wiek uczestników warsztatu:
Wiek |
Kobiety |
Mężczyźni |
Razem |
21 – 29 |
3 |
1 |
4 |
30 – 39 |
3 |
9 |
12 |
40 – 49 |
- |
4 |
4 |
50 – 59 |
1 |
3 |
4 |
60 – 69 |
- |
1 |
1 |
Razem |
7 |
18 |
25 |
Kalectwa i zaburzenia towarzyszące:
Kalectwa i zaburzenia towarzyszące |
Liczba osób |
Upośledzenie umysłowe |
10 |
Zaburzenia głosu, mowy i choroby słuchu |
4 |
Upośledzenie narządu ruchu |
4 |
Choroby psychiczne |
12 |
Choroby neurologiczne |
6 |
Epilepsja |
6 |
Choroby narządu wzroku |
1 |
Inne (w tym schorzenia metaboliczne, endokrynologiczne) |
1 |
Stopień niepełnosprawności orzeczony przez zespół orzekający:
Stopień |
Liczba osób |
Umiarkowany |
9 |
Znaczny |
16 |
Razem |
25 |
Skład osobowy uczestników zmienił się i na bieżąco został uzupełniony zgodnie z decyzją Rady Programowej wg. kolejności podań wraz z dokumentacją.
• W 2018 roku warsztat opuściło czworo uczestników:
l.p. |
data skreślenia z listy uczestników warsztatu |
Powód rezygnacji uczestnika |
1. |
31.07.2018r |
powody osobiste |
2. |
27.08.2018r |
podjęcie pracy |
3. |
27.08.2018r |
podjęcie pracy |
4. |
30.11.2018r |
umieszczenie w DPS |
c. terapia poprzez rehabilitację
4. Sprawności psychofizyczne niezbędne do podjęcia pracy oraz metody ich ćwiczenia:
Metody ćwiczenia sprawności:
5. Formy rehabilitacji społecznej:
Metody rehabilitacji społecznej:
6. Formy współpracy z rodziną lub opiekunami.
Terapia zajęciowa w WTZ Strzegom, prowadzona jest w 5-u pracowniach terapeutycznych:
W warsztacie uczestnicy podlegają rehabilitacji społecznej i zawodowej, która w efekcie ma przynieść gotowość do podjęcia pracy na otwartym rynku pracy, czy chociaż odbywania praktyk zawodowych.
Przysposobienie do pracy odbywa się poprzez udział w zajęciach poszczególnych pracowni, które sprzyjają rozwojowi preferencji zawodowych. Uczestnicy zapoznają się z różnorodnymi czynnościami, maszynami i narzędziami, specyfiką pracy. Rozwijane są kompetencje zawodowe takie jak wytrwałość, odpowiedzialność, koncentracja uwagi, punktualność i umiejętność bezpiecznego zachowania w miejscu pracy. Udział osób niepełnosprawnych w szerokiej ofercie zajęć pomaga rozwijać predyspozycje i zainteresowania zawodowe i pomaga zorientować się w nich samym uczestnikom, jak i ich instruktorom, co w przyszłości pomoże na dopasowanie konkretnej osoby do odpowiedniego stanowiska pracy.
• CHARAKTERYSTYKA I EFEKTY TERAPII ZAJĘCIOWEJ
Podstawą pracy terapeutycznej i rehabilitacyjnej w 2018r. były zaplanowane programy terapeutyczne przez terapeutów dla poszczególnych pracowni i zespołów, w ramach terapii zajęciowej, psychoterapii, rehabilitacji i edukacji zdrowotnej. Średnio czas trwania zajęć w poszczególnych pracowniach wynosił 35 godzin tygodniowo, gdzie realizowano tematykę bezpośrednio związaną z daną pracownią w ramach treningów:
- rozwijanie umiejętności posługiwania się podstawowymi urządzeniami gospodarstwa domowego, ich obsługą i zasadami bezpieczeństwa przy ich użytkowaniu,
- wykonywanie prac porządkowych wewnątrz i na zewnątrz warsztatu,
- wzajemna pomoc i wsparcie między współpracownikami,
- podejmowanie decyzji i ponoszenie odpowiedzialności - konsekwencje;
? pracownia krawiecko – tkacko - hafciarska.:
z dziedziny szycia:
nabywanie umiejętności wykroju,
nabywanie umiejętności fastrygi (dopasowywanie prostych stron materiału, spinanie szpilkami),
szycia ręcznego (zastosowanie odpowiedniego ściegu do rodzaju pracy i materiału - ścieg przed igłą, ścieg fastrygowy, marszczący, ścieg za igłą, ścieg okrętkowy, ścieg obrzucany)
maszynowego (umiejętność techniczna obsługi maszyny, szycie po linii oraz prostych rzeczy, zastosowanie ściegu prostego, zygzakowatego, fastrygowego, wstecznego lub innych do obrzucania brzegów tkaniny),
prace wykończeniowe wykonywanej pracy;
z dziedziny haftu:
łączenie technik ściegów w wykonywanej pracy,
samodzielny wybór motywu oraz odwzorowywanie go,
planowanie pracy;
Dodatkowo, patrząc na możliwości uczestników i chęci do pracy w danym dniu, wykonuje się takie czynności, jak: rwanie, przypinanie, nawlekanie, wypychanie. Ma to na celu ćwiczenie chwytu pensetowego, ćwiczenie mięśni dłoni i palców.
z dziedziny tkactwa:
technika wpinania, zaplatania,
praca na krośnie stolikowym;
? pracownia techniczna:
- nabywanie i doskonalenie umiejętności np.: wkręcania śrub, wbijania gwoździ, ręcznego cięcia piłą, posługiwania się narzędziami elektrycznymi (wiertarka, wyrzynarka ręczna i stołowa, wkrętarka, szlifierka, wypalarka do drewna),
- wykonywanie różnych prac: meble (stoły, ławki), kwietniki, ozdobne deski kuchenne, półki, ozdoby wycinane z płyty,
- na potrzeby warsztatu odnowiono drewniane krzesła, zamontowano odbojnice z płyt na ścianach w warsztatowym korytarzu;
? pracownia artystyczna:
pobudzanie twórczości plastycznej i odkrywanie i praca nad rozwojem uzdolnień plastycznych, odwzorowywanie szablonów, łączenie technik, dobór kolorystyki. Wykonywano:
? pracownia informatyczna:
Dodatkowo każdy z uczestników w ramach odpoczynku od komputerów wykonywał ćwiczenia manipulacyjne, pozwalające na dodatkowe bodźce sensoryczne, gdzie jednocześnie wykonywane były ćwiczenia dłoni i chwytu.
Ćwiczono również grafomotorykę i koordynację ręka-oko.
? pracownia ogrodniczo- florystyczna:
- wykonywanie prezentów okolicznościowych;
W ramach rehabilitacji ruchowej, ćwiczenia odbywają się codziennie. Prowadzone są ćwiczenia grupowe i indywidualne z uczestnikiem warsztatu, wg. planu. Rehabilitacja obejmuje:
Dodatkowo w 2018 roku było jedno wyjście na basen kryty „DELFINEK” w Strzegomiu, w celu rekreacyjnym, relaksacyjnym, gdzie prowadzone są także ćwiczenia odciążające w wodzie.
Warsztat Terapii Zajęciowej poprzez prowadzoną rehabilitację zawodową i społeczną ułatwiają swoim uczestnikom uzyskanie zatrudnienia poprzez działania prowadzone w WTZ, które udoskonalają uwarunkowania psychologiczne uczestnika przygotowujące go do podjęcia pracy. W tym celu prowadzony jest proces rehabilitacji, w którym działania kadry WTZ wywołają takie zmiany w jednostce, że upodobnią jej sposób funkcjonowania do funkcjonowania osób pełnosprawnych doprowadzając m. in. do podjęcia pracy zawodowej.
W procesie aktywizacji zawodowej podejmujemy działania zmierzające do pobudzenia aktywności uczestnika WTZ poprzez:
Praktyka zawodowa stanowi integralną część w zakresie realizacji indywidualnego programu terapii społeczno-zawodowej uczestnika WTZ.
Doświadczenia w pracy z osobami niepełnosprawnymi wskazują na fakt, że osoba niepełnosprawna powinna być przed podjęciem pracy przyuczona bezpośrednio na stanowisku pracy, gdzie są określone i przećwiczone obowiązki zgodnie z zakresem obowiązków wyznaczonych przez pracodawcę, w przypadku osób niepełnosprawnych stanowi to warunek zatrudnienia na otwartym rynku pracy. Możliwość taką dają organizowane bezpłatne praktyki zawodowe. Każda praktyka zawodowa jest doświadczeniem pracy na otwartym rynku pracy.
W 2018 roku 11-u uczestników brało udział w bezpłatnych praktykach zawodowych. Celem praktyk jest:
Pięcioro uczestników, raz w tygodniu (w zależności od pogody) brało udział w praktyce zawodowej w Publicznym Przedszkolu nr 3 w Strzegomiu, na stanowisku pomocnik w pracach ogrodowych. Kolejne pięć osób brało udział w praktykach co drugi tydzień.
Pomocnik w pracach ogrodowych:
Od czerwca jeden z uczestników wyraził chęć uczestniczenia w praktykach zawodowych, tworząc katalog, zdjęcia broni i militariów znajdujących się w muzeum prowadzonym przez Stowarzyszenie Grupy Rekonstrukcji Historycznej Pancerni w Strzegomiu.,
Wszyscy uczestnicy biorący udział w praktykach, samodzielnie wyrazili chęć podjęcia praktyk zawodowych na terenie naszej Gminy. Podjęte praktyki, pozwoliły terapeucie prowadzącemu na bliższe poznanie uczestników, pod względem zawodowym i społecznym.
Uczestnicy warsztatu w ciągu całego roku, odbywają zajęcia z treningu ekonomicznego, tzn. umiejętności gospodarowania środkami finansowymi, samodzielnego planowania wydatków i ponoszenia konsekwencji za podjęte decyzje.
W ramach rehabilitacji zawodowej 24 uczestników warsztatu wzięło udział w szkoleniu komputerowym na poziomie B, w ramach projektu „ALTAIR 2018- kompleksowy projekt nabywania umiejętności językowych i cyfrowych mieszkańców subregionu ZIT Aglomeracji Wałbrzyskiej”. Dodatkowo 10 uczestników wzięło udział w kursie szycia maszynowego, który był prowadzony przez WTZ „Akademia Życia” Lubin.
Trening ekonomiczny ma ułatwić uczestnikom umiejętne gospodarowanie niewielkimi zazwyczaj kwotami, którymi dysponują w ciągu miesiąca. Każdy uczestnik otrzymuje co miesiąc pewną sumę pochodzącą ze środków przeznaczonych na trening ekonomiczny.
Umiejętne planowanie wydatków pozwoli uczestnikom uniknąć wielu nieprzyjemnych sytuacji, takich jak konieczność pożyczania pieniędzy od innych osób lub sytuacji, gdy
w środku miesiąca zostaje bez pieniędzy.
Trening ekonomiczny ma na celu wyposażenie uczestnika w wiedzę z zakresu znajomości pieniędzy, ich siły nabywczej, w umiejętność operowania pieniędzmi, w tym robienia zakupów, korzystania z usług, itp. Trening ten ma na celu wyposażenie uczestnika
w umiejętność gospodarowania pieniędzmi tj. planowania wydatków, oszczędzania, podejmowania zobowiązań finansowych (np. zakupy na raty, opłata abonamentu telefonicznego).
Nadal prowadzone są w ramach kół zainteresowań, zajęcia kulinarne.
Zajęcia obejmują następujące działania:
W ramach zajęć kulinarnych uczestnicy warsztatu przygotowywali sałatki, leczo ze zbiorów warsztatowego ogródka, kisili ogórki z własnych zbiorów, przygotowywali tosty, kanapki, frytki, rosół, robili sernik na zimo, itp. pyszności. Warto podkreślić, że każdy uczestnik warsztatu przygotowywał potrawę przez siebie wybraną. Realizacja zadań dotycząca uczestnictwa w życiu społeczności WTZ i integracji ze środowiskiem lokalnym odbywała się na organizowanych spotkaniach, zajęciach, imprezach, uroczystościach, wyjazdach i wycieczkach:
spotkania teatralne w warsztacie:
- przedstawienie pt: „ Mikołaj ”
- przedstawienie pt: „ Wiersze Jana Brzechwy”
- przedstawienie pt: „ Kobietki ”
- przedstawienie pt: „ Niepodległa Polska”
- przedstawienie pt: „ Piosenka jest dobra na wszystko”
- przedstawienie pt: „ Bacówka”
- przedstawienie pt: „ Darz Bór”
wycieczki, pikniki, zawody sportowe:
- udział w VI Turnieju Piłki Siatkowej w Świdnicy
- grill na terenie WTZ Strzegom w ramach integracji z uczniami z Rypina;
- udział w organizowanych przez nasz WTZ I zawodach pływackich;
- udział w turnieju Nordic Walking w Lublinie;
- wyjazd do Świdnicy na V urodziny WTZ;
- udział w przeglądzie kolęd i pastorałek w Legnicy;
zabawy, przeglądy twórczości artystycznej, imprezy, wyjścia do restauracji, pubów:
- zabawa karnawałowa i walentynkowa na terenie warsztatu – organizowana przez uczestników warsztatu;
- zabawa walentynkowa w ŚDS w Świdnicy
- udział w zabawie karnawałowej organizowanej przez WTZ Świdnica i WTZ Wałbrzych;
- udział w Konfrontacjach Artystycznych ZSS w Strzegomiu;
- wyjście do kina na „Gwiazdka Muminków”,
- udział w Diecezjalnym Dniu Osób Niepełnosprawnych w Świdnicy,
- karaoke żołnierskiej piosenki organizowane przez WTZ Chojnów,
- udział w X Turnieju Tańca Osób Niepełnosprawnych organizowanym przez WTZ Jawor,
- udział w rozgrywkach umysłowych osób niepełnosprawnych w Świerzawie;
- udział w
- udział w II Targach Warsztatów Terapii Zajęciowej we Wrocławiu – prezentacja prac uczestników;
- IV zabawa integracyjna w restauracji „Stragona”, z udziałem WTZ Wałbrzych, WTZ Świdnica, uczniów z Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 3 i Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 4 ze Strzegomia.
- udział w DNIU SENIORA w SCK Strzegomiu;
ciekawe spotkania:
- spotkanie z dziennikarzami Radia Sudety, udzielenie wywiadu w radio przez naszych uczestników warsztatu.
- recital z Tomaszem Żółtko,
- dogoterapia ;
- spotkanie w uczniami Szkoły Podstawowej nr 3 – konkurs koło fortuny;
-odwiedziny w papugarni;
- zorganizowanie zajęć plastycznych dla dzieci z Przedszkola nr 3 w Strzegomiu;
W roku 2018, w ramach integracji ze społeczeństwem, nadal współpracowaliśmy z wolontariuszami Szkoły Podstawowej nr 3 w Strzegomiu oraz z dziećmi z Przedszkola Nr 3 w Strzegomiu.
Podstawą pracy terapeutycznej i rehabilitacyjnej w 2018r. były zaplanowane programy terapeutyczne przez terapeutów dla poszczególnych pracowni i zespołów, w ramach terapii zajęciowej, psychoterapii, rehabilitacji i edukacji zdrowotnej.
W zakresie działalności psychologicznej prowadzone były zajęcia dotyczące:
W ramach profilaktyki zdrowotnej prowadzonej przez pielęgniarkę WTZ odbywały się spotkania grupowe (raz w tygodniu) dotyczącej tematyki związanej ze zdrowiem człowieka, np. jak korzystać z toalety, higiena ciała i odzieży, jak dbać o zęby, zakażenie drogą płciową, układ kostny i jego choroby, pierwsza pomoc, kleszcze i choroby z nimi związane, itp.
Spotkania indywidualne prowadzone były w zależności od potrzeb uczestników; rozmowy te dotyczyły m.in. higieny intymnej, agresji wobec innych, chorób kręgosłupa, zachowanie się przy stole, kultura osobista, itp.
W przypadku pierwszej pomocy, udzielono jej 18 razy. Pomoc ta dotyczyła drobnych urazów
i skaleczeń, prawidłowego ułożenia uczestnika po ataku epilepsji. Współuczestniczono
w wizytach lekarskich: stomatolog, trzy wizyty u lekarza ogólnego, lekarz orzecznik.
Efekty terapii są widoczne zarówno w zaradności osobistej i samodzielności, jaki i w rehabilitacji społecznej i zawodowej.
Rada Programowa WTZ dokonuje okresowej oceny realizacji indywidualnego programu rehabilitacji każdego uczestnika raz w roku.
Punktowa ocena postępów uczestnika przeprowadzana jest według systemu zaproponowanego przez Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych
w Warszawie. Działania te dotyczą rehabilitacji ogólnej i zawodowej. Ich celem jest kompleksowa ocena dynamiki postępów uczestnika Warsztatu. Stanowią one podstawę do konstruowania doskonalszych indywidualnych programów rehabilitacji.
Szczegółowa, dziesięciostopniowa skala ma za zadanie uchwycenie każdej zmiany w prowadzonej rehabilitacji w modyfikowaniu programu rehabilitacyjnego oraz informowania o niej i motywowania uczestników.
Rehabilitacja zawodowa w naszym warsztacie przyniosła efekty. Uczestnicy oprócz nabywania nowych umiejętności i sprawności zawodowych w pracowniach są kreatywni i sprawniejsi manualnie (uczą się nowych zróżnicowanych technik i form pracy, a także kontynuują stare).
Zwracaliśmy uwagę na umiejętności i sprawności w zakresie:
- samowystarczalności;
- zasobów;
- postawy zawodowej;
- tempa pracy;
- motoryki;
- akceptacji współpracowników;
- stosunku do opiekuna;
- wrażenia ogólnego;
- ogólnego stanu zdrowia;
- czynności życia codziennego;
- sprawności motorycznej;
- sfery społecznej;
- sfery emocjonalno- motywacyjnej;
- sfery intelektualnej;
- dojrzałości i umiejętności zawodowej.
Warto podkreślić, że 11-u uczestników samodzielnie podjęło inicjatywę podjęcia praktyk zawodowych na stanowisku pomoc ogrodnika.
Rehabilitacja społeczna przyniosła także duże efekty. Uczestnicy coraz lepiej radzą sobie na zewnątrz poza warsztatem, załatwiają swoje sprawy urzędowe i osobiste, zdobywają wiedzę praktyczną z zakresu komunikowania się z sobą i otoczeniem dalszym. W tej dziedzinie kładliśmy nacisk na:
Postępy są tu ogromne i dotyczą wszystkich uczestników. Jednak ocenę zaniżają postawy rodziców, które są bardzo opiekuńcze i często nie nastawione na rozwój i kontynuacje terapii w domu.
Terapeuci, dopasowywali metody i formy terapii do możliwości uczestników. Każdy
z uczestników Warsztatu poczynił w roku 2018 postępy na miarę swoich możliwości.
Dokonując oceny indywidualnego programu rehabilitacji uczestników Warsztatu Terapii Zajęciowej za 2018 rok Rada Programowa przyjęła trzy zasadnicze kierunki ocen:
rehabilitacja społeczna |
rehabilitacja zawodowa |
zaradność osobista i samodzielność |
9 uczestników |
8 uczestników |
9 uczestników |
Postępy uczestników dotyczą poszczególnych sfer: - akceptacji współpracowników - zaangażowania się w kontakty społeczne - wrażenie ogólne - sfera emocjonalno-motywacyjna |
Postępy uczestników dotyczą poszczególnych sfer: -stosunek do opiekuna - tempo pracy - podjęcie praktyk zawodowych -postawa zawodowa -dojrzałość i umiejętności zawodowe - dokładność - rozumienie otrzymywanych poleceń |
Postępy uczestników dotyczą poszczególnych sfer: - higiena osobista - zaangażowanie w kontaktach społecznych - aktywność podczas zajęć - utrzymanie porządku w swoim najbliższym otoczeniu - motywacja do pracy - umiejętność dysponowania pieniędzmi i planowanie wydatków -dzielenie się i niesienie pomocy - samodzielne prowadzenie gospodarstwa i opieka nad członkami rodziny -uczestnictwo w zajęciach sportowych, ruchowych - podporządkowanie się przełożonym - przygotowanie prostych posiłków - ponoszenie odpowiedzialności za siebie, mienie, zadania
|
Radę tworzą następujący pracownicy Warsztatu:
Wszyscy członkowie Rady Programowej ściśle ze sobą współpracują w celu uzyskania jak najlepszych wyników w prowadzonej rehabilitacji społecznej, zawodowej i ruchowej uczestników. Poza tym nawiązują kontakty z różnymi instytucjami celem podniesienia efektów terapii.
Zadania Rady Programowej:
Posiedzenia Rady Programowej:
Posiedzenia Rady Programowej WTZ odbywają się systematycznie i są udokumentowane w formie protokołów.
W roku 2018 odbyło się 23 posiedzenia Rady Programowej. Dotyczyły one bieżącej działalności placówki, a także bieżących problemów i możliwości ich rozwiązania.
Formy kontaktów i współpraca z rodzinami uczestników:
Rodzaje pomocy świadczonej rodzinom uczestników:
Uczestnictwo rodziców i opiekunów uczestników w życiu Warsztatu:
- współorganizowanie i uczestnictwo w imprezach okolicznościowych;
- pomoc w zapraszaniu „osób o wielkim sercu” na prezentacje prac artystycznych, wykonanych przez uczestników Warsztatu;
- pomoc w znajdywaniu materiałów do terapii prowadzonej w placówce;
- w roku 2018 odbyło się jedno zebranie z rodzicami w celu przedstawienia celów i zadań warsztatu, a także przedstawienie postępów uczestników i efektów terapeutycznych.
Stosowna dokumentacja znajduje się w Warsztacie Terapii Zajęciowej w Strzegomiu, Aleja Wojska Polskiego 16.